De afgelopen jaren hebben we een belangrijke verschuiving gezien van traditionele marketing naar een geïntegreerde marketingbenadering. Als een belangrijk aspect van geïntegreerde marketingcommunicatie stelt PR-public relations of algemeen bekend als PR bedrijven in staat om hun reclameboodschap effectief en op een authentieke manier te versterken. Public relations is een krachtig managementinstrument voor bedrijven om hun zakelijke doelstellingen te bereiken en hun imago en aanwezigheid op te bouwen. Public relations en publiciteit worden echter vaak onderbenut en verwaarloosd omdat bedrijven niet zeker weten wat PR is en wat het kan doen.
Vergroot de geloofwaardigheid van jouw merk
Publiciteit via public relations geeft jouw bedrijf geloofwaardigheid omdat de inhoud authentieker en informatiever is. Studies tonen aan dat PR meer zichtbaarheid en geloofwaardigheid geeft op de consumentenmarkt dan reclame die als meer promotioneel wordt ervaren. PR maakt een veel gemakkelijkere benadering mogelijk om een doelmarkt te behouden en aan te trekken. Een goed geschreven artikel over jouw product-/dienstaanbod in het tijdschrift kan veel aantrekkelijker en impactvoller zijn dan een advertentie in datzelfde tijdschrift. Verder kun je door gebruik te maken van meerdere mediabronnen van een PR-bureau jouw kernboodschappen effectief communiceren en je helpen een stap dichter bij het bereiken van jouw bedrijfsdoelstellingen te komen.
Bouw aan een merkimago
PR kan een uniek contactpunt bieden en waarde toevoegen aan jouw productaanbod, waardoor je je kunt onderscheiden van jouw concurrenten en je in de voorhoede van jouw specifieke branche kunt plaatsen. Verder kan PR waarde toevoegen door de zichtbaarheid van jouw producten en diensten te vergroten, jouw merk te personaliseren, jouw profiel te vergroten, sterke relaties op te bouwen, jouw reputatie te beheren, te helpen bij jouw verkoopproces en waarde toe te voegen aan jouw eigen klanten door middel van casestudy’s. Over het algemeen is het een win-winscenario.
Mensen gaan er vaak van uit dat PR draait om het promoten van een artikel of een speciale aanbieding. Dit is een misvatting, aangezien PR jouw hele bedrijf naar groei en meer succes drijft. Als het goed wordt gedaan, kan PR een positiever merkimago creëren in de geest van jouw consumenten, wat een weg biedt naar een betere betrokkenheid bij jouw bedrijf. Een geweldig merkimago is een zakelijke investering die niet kan worden gekocht en die waarde zal toevoegen aan jouw merk en jouw klant, aangezien het helpt alle aspecten van jouw bedrijf als geheel vorm te geven.
Verhoogde naamsbekendheid
Een ander belangrijk voordeel van public relations is dat het helpt om het bereik van jouw holistische communicatie- en marketingstrategie te vergroten, wat uiteindelijk leidt tot meer merkbekendheid bij de massa. Aangezien PR tot doel heeft de innovatieve, baanbrekende en toekomstgerichte ideeën van een merk of bedrijf over te brengen, krijgen de verhalen vaak meer media-aandacht.
Geloofwaardigheid
Een positief merkimago hangt sterk samen met de geloofwaardigheid van het bedrijf. Een ander belangrijk voordeel van PR is dat de geloofwaardigheid van het merk wordt versterkt wanneer iemand anders positief over jouw merk spreekt. PR-strategieën worden ontwikkeld met dit in gedachten – om positieve talk (van de media en het publiek) over jouw merk te creëren, zodat de geloofwaardigheid wordt vergroot.