zakelijk

luchtvaart nieuws

De Su-34 werd in de lucht gespot in Oekraïne. Hier is een voorproefje van wat het kan doen: de Sukhoi Su-34 is waarschijnlijk een van de krachtigste vliegtuigen in Rusland, in staat om land, lucht en ruimte aan te vallen. Het is gebruikt in Syrië en heeft het potentieel om de Russische belangen in het Noordpoolgebied te beschermen. Bemanningscockpit De Su-34 is een tweemotorig, all-weather bommenwerper/grondaanvalsvliegtuig bedoeld voor gebruik tegen marine- en gronddoelen.

Sweep Wing

Het zal naar verluidt zowel de Su-24 sweep-wing strike fighter als de Tu-22 bommenwerper vervangen. De Su-34 heeft een side-by-side opgestelde cockpit waarin de piloot en copiloot/navigator/ wapenofficier naast elkaar zitten. Toegang tot de cockpit is via een ingebouwde trap die van achter het landingsgestel naar de achterkant van de cockpit gaat. Volgens de Sukhoi-website is de cockpit groot en ruim genoeg om van binnen te staan. Er is blijkbaar ook genoeg ruimte voor een van de twee piloten om te gaan liggen – er is zelfs een toilet en een kleine kombuis binnen. De cockpitcapsule is ook gepantserd tegen handvuurwapens en luchtafweergeschut met aanzienlijke titanium beplating. Andere vliegtuigonderdelen in het casco zijn ook gepantserd. Naast 12 hardpoints op de vleugels en romp voor een verscheidenheid aan bommen en raketten, heeft de Su-34 een intern 30 millimeter kanon voor grondaanvallen. Een zeer uniek vliegtuig: de Su-34 is om een paar redenen een vreemde eend in de bijt. Naast de romp in de vorm van een eendenbek (het vliegtuig staat binnen het Russische leger bekend als “Duckling” of “Duckbill”), combineert de Su-34 het hoge laadvermogen en bereik van een bommenwerper voor middellange of lange afstanden met de manoeuvreerbaarheid van een vechter. Dit is deels toe te schrijven aan het Su-34 ontwerp met drie oppervlakken. Dat wil zeggen, naast vleugels en staartoppervlakken die voor lift zorgen, zijn er ook twee canard-liftoppervlakken net achter de cockpit die ook voor extra lift en hulp bij de manoeuvreerbaarheid zorgen. Een van de meer opvallende kenmerken van de Su-34 is de opvallende staartboom aan de achterkant van de romp. Volgens de website van het bedrijf herbergt de giek een remparachute, een hulpmotor, extra brandstof en een kleinere naar achteren gerichte radarantenne die de piloten kan waarschuwen als er raketten binnenkomen. Arctic Bomber Umbrella Het Russische staatsbedrijf TASS -mediabureau meldde in 2015 dat Russische Su-34’s werden bewapend met lucht- luchtraketten na het fatale neerhalen van een Su-24 door Turkse vliegtuigen, waarbij een piloot om het leven kwam.

Bommenwerper

Naast het vrij uitgebreide Su-34-gebruik in Syrië als bommenwerper, lijkt het platform ook een grotere rol te spelen in de Arctische ambities van Rusland. Recente constructies op de Russische arctische eilanden hebben geleid tot speculatie dat Su-34 bedoeld zou kunnen zijn om de Russische Arctische verdedigingswerken te versterken. Volgens een recente risicobeoordeling door de Deense inlichtingendienst zijn Russische vliegtuigen op enkele van Ruslands meest noordelijke bases “in staat om het luchtruim boven het noordoosten van Groenland te bereiken zonder voorafgaande waarschuwing”, inclusief locaties waar Su-34’s zijn gehuisvest. Dit zou de Amerikaanse en NAVO-belangen in de regio kunnen bedreigen, verklaarde de publicatie dat “Russische gevechtsvliegtuigen, ondersteund door lucht-tot-lucht bijtanken, de Thule Air Base zouden kunnen bereiken, een belangrijke installatie in de Amerikaanse ruimte- en raketverdedigingsarchitectuur, terwijl ze tegelijkertijd de Russische A2/AD-bubbel in de Noord-Atlantische Oceaan.” Een goede run voor hun geld De feiten zijn dat de Su-34 is getest in Syrië. Het is een capabel platform. Dankzij zijn grote formaat en de achterste staartboom met extra brandstofcapaciteit, heeft hij een goed bereik – en is hij zeer wendbaar. Hoewel het geen onopvallende kenmerken heeft, is de Su-34 niettemin een capabel platform, vooral tegen andere casco’s van de 4++ generatie. Dat betekent dat de Su-34 waarschijnlijk niet snel zal verdwijnen. bedankt voor het bekijken van de onderstaande reactie als je vragen hebt en zorg ervoor dat je op de like- of abonneerknop drukt en op de meldingsbel klikt, zodat je op de hoogte blijft van de dagelijkse dosis straaljager- en luchtvaartnieuws.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button