Vakantie

Test voor vakantie

Kun je inmiddels op vakantie met een elektrische auto zonder er bij na te denken? Een paar jaar geleden was dat nog niet het geval. Ga je onderweg in een elektrische auto en wil je vakantie vieren? Dan is het verstandig om je bestemming niet te ver van huis te zoeken. Tja, dat zal je met een brandstof-auto dan niet gauw gebeuren. Als je je voorneemt om op een tweetal plaatsen te stoppen, dan moet het wel heel raar lopen wil je dat niet halen, maar met een elektrische auto kan je dat zomaar gebeuren.

Wallonië

Hier in Wallonië is het toch allemaal iets té heuvelachtig voor de Hyundai en we hebben dus moeten uitzien naar een eerder laadpunt dan wat we aanvankelijk voor ogen hadden. Stel nou dat jij niet was gestrand, maar je had kunnen laden en je had door kunnen rijden. Hoe laat was jij dan hier in het hotel geweest? Even denken? Wij waren om half 11 bij de laadpaal die dus achter gesloten deuren bleek te staan. Daar hadden we anderhalf uur moeten laden. Dan hadden we weer twee uur moeten rijden. Dan hadden we nog een uur moeten laden, Ah man. -Dan hadden we nog een uurtje moeten rijden. En dan waren we, ik denk om een uurtje of vier ’s ochtends, waren we er pas geweest. -Wat een waanzinnig, wat een waanzin! Gelukkig lijkt het tij te keren, want in de winter van 2020 reden we zonder problemen met een elektrische auto naar de Oostenrijkse sneeuw. Dan moet de zomervakantie toch ook wel lukken? De batterij van een elektrische auto functioneert beter bij hogere temperaturen, maar anno 2021 hoef je je sowieso minder zorgen te maken over het rijbereik van je EV. Een model als de Volkswagen ID4 die we voor deze trip gebruiken, komt tot wel 500 kilometer ver op één lading stroom. Volgens de fabrikant tenminste. In de praktijk zijn zaken als je snelheid, het weer en of je onderweg bergen of heuvels tegenkomt, van invloed op je actieradius. Daarom houdt de ANWB routeplanner rekening met zulke factoren. Op die manier krijg je een eerlijk beeld van de reis die je gaat ondernemen. We vertrekken vanuit mijn woonplaats, onder de rook van Den Haag naar het Italiaanse Gardameer. Een afstand van dik 1200 kilometer. Als we het rijbereik uit de Volkswagenfolder mogen geloven, hoeven we onderweg slechts twee keer te laden. Maar wanneer we het merk en type van onze auto invoeren in de ANWB routeplanner, blijkt dat we eerder rekening moeten houden met acht laadstops. Wanneer je onze gratis dienst raadpleegt op je smartphone, kun je meteen beginnen met navigeren. Achter de schermen wordt er momenteel nog hard gewerkt aan de elektrische auto functionaliteit van de ANWB routeplanner. Zo moet het binnenkort mogelijk zijn om aan te geven of je onderweg naar je bestemming van plan bent om harder of juist zachter te gaan rijden dan de maximaal toegestane snelheid.

Laapstops

Dat heeft natuurlijk rechtstreeks invloed op het aantal benodigde laadstops. Nu zijn dat er nog acht, maar door bijvoorbeeld 106 kilometer per uur te gaan rijden, zoals ik nu doe, kun je dat aantal wellicht terugvoeren tot zes of misschien zelfs wel vijf. En bovendien heb ik onder- weg een overnachting geboekt. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om de afstand tot het Gardameer in één keer af te leggen door bijvoorbeeld af te wisselen met de bijrijder. Feit blijft wel, voordat je met je voetjes in het Gardameer zit, ben je al dertien uur verder. En als je dan ook nog eens, nou laten we uitgaan van het getal van de ANWB routeplanner, acht laadstops verder bent, dan komt er nog dik drie uur reistijd bij. En ik vind: het moet wel vakantie blijven. Zo. Tweeëneenhalf uur onderweg, tijd voor een korte pauze. Nu hoef je natuurlijk niet te doen wat de ANWB routeplanner voorschrijft, want eigenlijk had de planner mij direct over de Duitse grens al aan de prik willen hebben. Maar nu zit er eenhandige functie op die routeplanner, dan kun je snelladers dichtbij de route tevoorschijn toveren en daaruit bleek dat ik nog een stukje verder door kon rijden tot voorbij Dusseldorf, zodat ik hier kan laden en meteen even wat kan eten. Zo, even over half acht, we hebben zeven en een half uur gereden, één laadpauze gehad, in één – ik kan het eigenlijk niet meer noemen we dan een pitstop – we kwamen net een paar kilometer tekort dus we hebben negen minuten aan een snellaadpaal gestaan om vervolgens hier te arriveren in Baden- Baden. Ons overnachtingshotel voor vandaag staat in misschien wel het beroemdste kuuroord van Duitsland, in in ieder geval de Duitse stad met de meeste sterrenrestaurants. Nou, of het budget het toelaat om daar te gaan eten, dat weet ik niet, maar dat je hier goed kunt eten, dat staat in ieder geval buiten kijf. De Volkswagen staat in de parkeergarage aan de overkant op krachten te komen, zodat we morgen allebei opgeladen weer op pad kunnen. Ik ga gauw even opfrissen op de kamer en dan aan tafel. Na een verkwikkende nacht zijn zowel de EV als zijn berijder weer helemaal klaar voor een nieuwe etappe. Dat er geen rommel uit de uitlaat van een elektrische auto komt, wil niet zeggen dat je als eigenaar ook bent vrijgesteld van verplichtingen als een milieusticker of autobahn vignet. Op ANWB elektrischrijden, staat per vakantieland beschreven waar je aan moet denken voor vertrek. Voor de meeste Nederlanders blijft Frankrijk het populairste vakantieland. Toch heb ik als bestemming voor Italië gekozen en dat heeft te maken met problemen die momenteel spelen in Frankrijk, met een groot en belangrijker snellaadnetwerk. Er zijn daar namelijk, al weer twee jaar geleden, een aantal brand incidenten geweest en sindsdien is het merendeel van dat snellaadnetwerk platgelegd. Daar komt nog eens bij dat de meeste laadaansluitingen in Frankrijk niet van het type zijn dat deze Volkswagen gebruikt, namelijk CCS. En zulke problemen spelen in Duitsland en Zwitserland niet.

2010

De tijd dat je op reis met een elektrische auto een aparte portemonnee moest meenemen voor alle benodigde laadpasjes, ligt gelukkig achter ons. De ANWB laadpas werkt bij een groot aantal buitenlandse aanbieders, maar het kan geen kwaad om een alternatief achter de hand te houden. Let er daarbij wel op dat je kiest voor een pas waarvoor geen abonnementskosten verschuldigd zijn. Idealiter betaal je per transactie, zoals dat bij de ANWB het geval is. Dit is inmiddels de zesde keer dat ik met een elektrische auto op reis ben. Toen ik daar in 2010 mee startte, was snelladen nog een unicum. Inmiddels niet meer, zeker niet wanneer je een Tesla rijdt, want die Amerikaanse EV fabrikant heeft namelijk zijn eigen snellaadnetwerk en die laadpunten staan allemaal ingevoerd in het navigatiesysteem van de auto. Je zou denken, dan heb je de ANWB routeplanner helemaal niet nodig, maar dan vergis je je, want zelfs een Tesla laad soms sneller dan het laadpunt waarop je hem probeert aan te sluiten. Dat is hier nu ook het geval. De Volkswagen kan stroom met een maximum van 125 kilowatt tegelijk naar binnen slokken, maar deze laadpaal levert slechts 100 kilowatt. De ANWB routeplanner vertelt je niet alleen waar de laadpalen staan, maar ook met welke snelheid ze laden. Op die manier kun je jouw laad soms zo efficiënt mogelijk inplannen. Anders is het toch een beetje alsof je een zwembadluchtbed probeert op te blazen met een voet in plaats van een elektrische pomp. Vijf laadstops had ik nodig om van onder de rook van Den Haag naar hier aan het Gardameer te komen. Verspreid over twee reisdagen is dat natuurlijk prima te doen, maar toch luidt het antwoord op de vraag die ik aan het begin van deze video stelde, namelijk: kun je zonder erbij na te denken met een elektrische auto op zomervakantie? Dat antwoord luidt: nee. Er zijn simpelweg te veel factoren waar je vooraf rekening mee moet houden. Dat aantal laadstops bijvoorbeeld, de ANWB routeplanner biedt je zoveel keus dat je echt even moet zitten om te bepalen welke stops het beste passen bij jouw reis. Ik zou ook aanraden om te kiezen voor palen die minstens zo snel laden als jouw auto laden kan. En denk daarbij aan een extra laadpas. Want hoewel je inderdaad geen dikke portemonnee vol met verschillende laadpasjes meer nodig hebt, bleek tijdens deze reis toch ook weer dat je met één pas nog niet overal terecht kunt. En zo wordt je ook nog wel eens op het verkeerde been gezet wanneer je een accommodatie probeert te boeken met een laadvoorziening. In Baden- Baden bijvoorbeeld gebeurde het mij nog, er werd geadverteerd met een laadpaal maar die bleek in een parkeergarage naast het hotel te staan, die helemaal niks met het hotel van doen had. Dus als die laadpunten bezet waren geweest, had ik een groot probleem gehad. En hier in Gardone Rivièra heb ik weliswaar een schitterend hotel met een eigen laadpaal in de garage, maar dan moet ik dan ook vorstelijk voor in de buidel tasten. 20 euro per nacht en daar is de stroom dan nog niet eens bij inbegrepen. Fijn om te merken is dat snelladen ook daadwerkelijk rap gaat. We hebben nergens langer dan een halfuurtje hoeven te wachten en bij alle laadpunten waren er voldoende voorzieningen. Je kon het klokje rond naar de WC, je kon wat te eten of te drinken kopen. Bedenk overigens wel dat als je besluit om in één ruk naar Italië af te reizen, dat sommige van die plekken ’s avonds althans toch nog wel een beetje griezelig kunnen zijn. Sta je bijvoorbeeld opeens tussen de slapende truckers, een stuk van het tankstation af.

Reizen

Reizen met een elektrische auto betekent ook praten over een elektrische auto. De uitbater van ons hotel vertelde ons dat hier in het dorp een speciale deelautoservice is met elektrische auto’s, bedoeld om Italianen die met een benzineauto rijden in ieder geval op hun vakantiebestemming milieuvriendelijk te laten reizen. Goed ook om te zien dat snelladers in Zwitserland langs de snelweg worden aangegeven. Daar zouden we in Nederland nog een voorbeeld aan mogen nemen. Met het voorbehoud dat ik op reis ben buiten het hoogseizoen en met een opblaasbeest in plaats van mijn daadwerkelijke gezin, zou ik bijna zeggen dat je geen vervangende auto meer nodig hebt wanneer je een elektrische auto van de baas rijdt. En dan ga ik nu Ed naar binnen halen, want zo te zien gaat hij achter de wijven aan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back to top button