Anno 2023 is het verstandig om jouw bedrijf duurzaam te maken. Met de problemen zoals stikstof, CO2-uitstoot en noem maar op, is het gewoon niet meer vol te houden om maar wat aan te modderen met het klimaat. Er moet wat veranderen in Nederland. De overheid weet dat, de klant weet dat en jij weet dat eigenlijk ook. Maar waar begin je eigenlijk? In dit artikel geven we je een aantal stappen waarop je jouw proces naar duurzaamheid kan beginnen.
Zet de mens centraal
Het eerste wat goed is om te begrijpen, is dat we niets hebben aan een planeet waar mensen op creperen. Zet daarom in jouw bedrijf de mens centraal. Zorg dat er weer rekening wordt gehouden duurzaamheid. Laat eens een onderzoek doen naar de grondstoffen die jij koopt: wie maken die, hoe leven die mensen die dat maken en gaat het goed met hen? Misschien zul je dingen moeten veranderen.
Zet je in voor de aarde
Naast de mens, is het ook belangrijk om onze planeet weer helemaal centraal te zetten. Sinds de grote Industriële Revolutie in de 18e en 19e eeuw hebben wij de aarde flink uitgeput: grondstoffen raken op en de landbouwgrond is in slechte toestand. Als jij je het lot van onze aardkloot aantrekt, is het tijd om ook hiernaar te gaan kijken. Wat kan jouw bedrijf doen om de ecologische voetafdruk te verminderen?
Maak ook nog winst
Naast de mens en aarde moet je ook denken aan je eigen portemonnee. Je kunt geen business runnen in ons kapitalistische systeem, zonder dat er daadwerkelijk winst wordt gemaakt. Die winst moet echter niet over de ruggen van anderen. Hoe eerlijk is jouw winst?
Laat onderzoek doen
Een manier om jouw bedrijf eens te laten onderzoeken, is het laten doen van een MVO Prestatieladder. Aan de hand van deze toets wordt gekeken hoe maatschappelijk verantwoord jouw bedrijf eigenlijk wel niet is. Is jouw bedrijf duurzaam? En help je mee aan de ontwikkeling van andere landen?
Reden om dit te doen
Een van de redenen waarom je zo’n onderzoek kan laten doen, is omdat je dan je bedrijfsvoering kan aanpassen op deze nieuwe kennis. Tegelijkertijd, als je hoog scoort op de ladder, kun je aan je klanten laten weten dat jouw bedrijf de mensen, de aarde en een eerlijke winst hoog in het vaandel hebben staan.